Interviu cu Viorica Cărare, Preşedintele Consiliului Concurenţei

Doamna Cărare, anul 2017 a fost unul deosebit pentru Consiliul Concurenţei – aţi marcat jubileul de 10 ani. Cum a fost acest deceniu?

A fost un drum complicat, dar interesant. În anul 2007 protecţia concurenţei era un domeniu absolut nou pentru ţară, am luat-o de la zero şi, pas cu pas, am parcurs calea de 10 ani. Acum suntem o autoritate naţională de concurenţă, deopotrivă cu cele din alte ţări europene. Suntem participanţi activi şi respectaţi în cadrul Reţelei internaţionale de concurenţă (ICN). În unele domenii, cum ar fi ajutorul de stat, deja noi suntem apţi de a oferi experienţă europeană. În prezent, Consiliul Concurenţei este o instituţie solidă şi independentă, fiind un arbitru echidistant, care aplică în mod unitar regulile relevante, contribuind împreună cu alte autorităţi ale statului la dezvoltarea mediului concurenţial şi promovarea culturii concurenţiale. Iar cel mai fascinant aspect al acestui drum este, că el nu are sfârşit. Pe măsura parcurgerii unei etape se deschid altele şi mai interesante.

Sunteţi unicul conducător al Consiliului Concurenţei de la crearea lui şi până în prezent. Aţi putea să ne spuneţi care etape au fost cele mai complicate în istoria instituţiei?

Activitatea autorităţii am putea s-o divizăm în trei etape, fiecare dintre ele având anumite probleme, dar, sigur, şi rezultate. Prima etapă – 2007-2011 – a fost cea de creare a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei şi a echipei. Cel mai complicat lucru la acea etapă a fost formarea şi pregătirea profesională a

Citește mai mult

De sărbători alături de copii

În preajama sărbătorilor de iarnă, când întreaga lumea trăiește în așteptarea unei minuni, fiecare din noi poate îmbrăca haina lui Moș Crăciun pentru a aduce un strop de fericire în ochii celor mai triști, încălzindu-le inima și sufletul.

Și în a…

Colaborarea aduce efiencetizarea

Astăzi, 30 noiembrie 2017, împreună cu membrii Proiectului Uniunii Europene „Suport pentru Consiliul Concurenței” și în cooperare cu Camera de Comerț și Industrie am organizat o nouă ediție Competition CaFE. Am dedicate acest evenimnt promovării cu…

Moldova: Competition Authority

Moldova is a small country that started its way to a market economy about 25 years ago. The country’s competition environment is determined by its being drawn from a past with a planned economy, and the fact that it is a small economy. It has all the characteristics specific to low-income countries. The economies of new and small countries have emerging markets with small dimensions, monopolies, dominance of markets influence, high entry barriers , etc. The small internal market generates the amplification of several shortcomings in the competition area, especially if the small country comes from the break-up of a totalitarian state, such as the Soviet Union.
Achieving a dominant position in a small market is easier, especially if the dominant position in the sector is inherited from the previous economic system. The exercise of the dominant position, and the authorities’ justification of the dominant position (including dominant structures) may hinder the development of a competitive culture. The monopolistic market structure – such as that for electricity, gas and water distribution, and fixed telephony – is maintained because of the relatively high expenses, which do not allow the establishment of new units on the market. For new supplier to enter the market, it would have to create its own service delivery infrastructure. Hence it is complicated – impossible, even – for the service to be delivered by several entities due to high barriers to entry on the market, as well as natural barriers already formed on the market by services or goods. It is difficult to enter an existing market when the relationships are already formed between players.
In addition, in a small market, bulk-buying from a small number of suppliers limits the number of players on this market. Also, barriers to entry on the market may be artificially created by the government. In many cases, entry is limited to an area in which competition would be possible but would reduce the added value which is attributed to the companies. In this case, the nature or procedure of service licensing may limit the number of players on the market, as happens in the operation of pharmaceutical services.

Citește mai mult