Ați fost obligat să acceptați condiții exclusive în relațiile contractuale?  Sunteți condiționat de parteneri să nu mai lucrați cu alte companii similare lor?

273653689_4528249503965123_1759251989657418130_n Un caz de rezonanță în practica judiciară Europeană, ce ține de condiții contractuale exclusive:

 Amendă record de 1,13 de miliarde de euro!
Autoritatea Italiană de Concurență („ICA”) a sancționat mai multe entități ale Grupului Amazon pentru practicarea unor condiții de exclusivitate în relația cu companiile care vând produse pe platforma Amazon.
Entitățile menționate au obligat vânzătorii platformei Amazon să utilizeze exclusiv serviciul logistic al Amazon – așa-numitul „Fulfilment by Amazon” (“FBA”) pentru a putea beneficia de eticheta ”Prime”.

La fel, vînzătorii platformei Amazon au fost împiedicați să asocieze eticheta ”Prime” la oferte care care au fost gestionate de alte companii logistice.

1. Eticheta”Prime” este crucială pentru vânzătorii de pe Amazon din urmatoarele motive:
• Facilitează vânzarea celor peste 7 milioane de consumatori membri ai programului de loialitate Amazon;
• Permite vânzătorilor să participe la evenimentele speciale binecunoscute promovate de Amazon (de ex.: Black Friday, Cyber Monday, Prime Day); și
Mărește probabilitatea ca oferta unui vânzător să fie selectată ca „Ofertă recomandată” afișată în „Cauta Cumpără”.
2. Condițiile impuse pentru accesul vânzătorilor la eticheta”Prime”pe platforma Amazon reprezintă un comportament abuziv.
3. Vânzătorii care foloseau ”FBA” erau facilitați în raport cu vânzătorii care nu foloseau ”FBA”. Astfel, companiilor care nu foloseau ”FBA”, li se impuneau criterii de evaluare mai stricte, fapt care putea conduce la suspendarea contului vânzătorului neconform pe Amazon.it.

 Obligarea vânzătorilor să folosească serviciile de logistică exclusive ale Amazon pentru a beneficia de eticheta”Prime”, echivalează cu o restrângere a concurenței.
O astfel de acțiune abuzivă (prin clauza de exclusivitate impusă), în opinia ICA, a prejudiciat piața din 2 considerente:
 Operatorii de logistică de comerț electronic concurenți, au fost împiedicați să se prezinte vânzătorilor online ca furnizori de servicii de calitate comparabilă cu FBA Amazon);
 Piețele concurente au avut de suferit datorită faptului că, pentru a evita costul dublării depozitelor, vânzătorii care adoptă FBA Amazon sunt descurajați să-și ofere produsele pe alte platforme online.
Comportamentul descris la caz, creează o monopolizare a pieței relevante, nu bazată pe eficiență, ci profitând mai degrabă de un model care nu poate fi replicat de alți operatori (întrucât leagă vizibilitatea vânzătorilor terți pe Amazon de utilizarea serviciilor logistice FBA a Amazon).

Autoritatea Italiană de Concurență (ICA) a decis:
1. Amazon a încălcat articolul 102 TFUE abuzând de poziția sa dominantă pe piața italiană a serviciilor de intermediere pe piețe.
2. Având în vedere gravitatea, durata și efectele strategiei abuzive, precum și dimensiunea Grupului Amazon, ICA a decis să aplice companiilor Amazon Europe Core S.à rl, Amazon Services Europe S.à rl, Amazon EU S. .à rl, Amazon Italia Services Srl și Amazon Italia Logistica S.r.l. („Amazon”) amenda record de 1.128 de miliarde de euro.
3. În vederea restabilirii concurenței pe piața relevantă, ICA a impus Amazon măsuri comportamentale, și anume:
• acordarea de beneficii de vânzări și vizibilitate pe Amazon.it tuturor vânzătorilor terți care sunt capabili să respecte standardele corecte și nediscriminatorii pentru îndeplinirea comenzilor lor
• până la 9 decembrie 2022 (un an de la decizia ICA), Amazon se va abține, de asemenea, de la negocierea tarifelor și a altor condiții contractuale cu transportatorii și/sau operatori logistici concurenți în numele vânzătorilor.

 Condițiile de exclusivitate în relațiile contractuale prin acordurile de a nu cumpăra sau de a nu vinde către anumite întreprinderi fără o justificare rezonabilă, cât și limitarea sau împiedicarea accesului pe piaţă şi a libertăţii exercitării concurenţei de către alte întreprinderi, prevăzute la art. 5 a Legii Concurenței, sunt interzisă. Aceste acorduri sunt anticoncurențiale.

Echipa BAA ”Cărare Viorica & Partners” oferă Consultanță Juridică și Economică și Reprezintă interesele Clienților în Instanțele de Judecată de toate nivelele, cât și în fața Autorităților Publice Centrale și Locale.
Contactați-ne prin intermediul paginii publice („trimite mail”, „trimite mesaj”, www.vioricacarare.md) sau la:
telefon mobil – +37378532923;
telefon fix (fax) – 026880777; avocat.carare@gmail.com;
Paginile de Facebook și Instagram –
Cărare Viorica.